A+ R A-

VV Kicks geeft het goede voorbeeld

aan alle voetballende meiden en vrouwen in Nederland

 

Afgelopen woensdag was een bijzondere dag voor het Nederlandse voetbal, met VV Kicks werd er namelijk voor het eerst een programma 'uitgezonden' voor en over vrouwenvoetbal. De wekelijks terugkerende show staat onder leiding van Fresia Cousiño Arias, presentatrice van onder meer Ajax TV en Leonne Stentler, voormalig profvoetbalster en mede-oprichtster van voetbalkledingmerk Liona. In hun studio ontvangen ze speelsters uit de Eredivisie Vrouwen en skypen ze met landgenoten die over de grens voetballen. Zelf had ik hoge verwachtingen van dit programma, met name omdat er een samenwerking werd aangegaan met het populaire FC Afkicken, waardoor alle faciliteiten aanwezig waren om een groot succes van dit programma te maken.
En toch, ga er maar aanstaan! Met een soort van wedstrijdspanning heb ik genoten van de eerste aflevering

waarbij ik het gevoel kreeg alsof ik in de kleedkamer of sportkantine zat en met mijn teamgenoten in gesprek was. VV Kicks had daarom wat mij betreft geen betere inslag kunnen kiezen.

 

 

Niet alleen wordt de toegankelijkheid van vrouwenvoetbal getoond, maar het programma maakt ook optimaal gebruik van alle digitale en sociale middelen die we vandaag de dag tot onze beschikking hebben. Niet geheel onterecht merkte een geïnterviewde speelster van SVF Cothen op dat we als (amateur)voetbalster zelf verantwoordelijk zijn voor onze zichtbaarheid.

 

Als wij de populariteit van het vrouwenvoetbal verder wil laten reiken, zorg dan dat de wereld weet wie wij zijn! Dit kan bijvoorbeeld door een eigen Facebookpagina te maken voor jouw team (https://www.facebook.com/antibarbarivrouwen) of damesafdeling (https://www.facebook.com/sepdames) of gebruik te maken van andere online kanalen. Denk bijvoorbeeld aan Instagram, Snapchat of de website van jouw club.

 

De grap is namelijk dat veel besturen van amateurclubs bestaan uit mannen van vaak middelbare leeftijd. Een generatie die niet direct veel heeft met het gebruik van social media en bij wijze van spreken nog sms't in plaats van WhatsAppt. Besturen die de noodzaak van online representatie niet inzien omdat ze niet gewend zijn om op zo'n manier met (mannen)voetbal om te gaan. 

 

En natuurlijk hoeft niet iedereen met de billen (bijna) bloot zoals de vrouwen van SVF Cothen! 
Aandacht kun je ook op een andere manier trekken. Maar denk eens met jouw team na over hoe leuk het is als buitenstaanders de wedstrijd kunnen beleven zoals jij dat doet, neem ze door middel van verslagen mee in jullie seizoen en laat jonge meiden zien hoe gaaf het is wat jullie doen. In onze huidige samenleving waarin de smartphone een verlengstuk van onze hand is geworden, valt er nog zoveel extra winst te behalen op de zichtbaarheid van onze sport. Laten we daarom het voorbeeld van Liona, VV Kicks en SVF Cothen volgen om zo het vrouwenvoetbal in Nederland nog nadrukkelijker op de kaart te zetten!

 

De eerste aflevering van VV Kicks kun je terugkijken op het kanaal van FC Afkicken via http://fcafkicken.com/vv-kicks-01-kika-es-mauri-wetering/